måndag, januari 05, 2009

Att tillaga mjölk

Vet ni vad matporr är för något? Det är när man gör i ordning ett par enkla smörgåsar och sedan äter upp dem medan man kollar i en kokbok med färgbilder, alternativt surfar omkring på lämplig receptsida, t.ex. Tasteline.

Vet ni vad redundans är för något? Det är en fundamental egenskap hos något som världen hade klarat sig precis lika bra utan och som i bästa fall passerar obemärkt förbi och i sämsta fall är i vägen och förstör människors goda humör.

Det här är några exempel på redundans:

Weetabix med lättmjölk och äppelmos

Ingredienser
:
3 st Weetabix
2 dl lättmjölk
2 msk äppelmos

Tillagning
:
Servera Weetabix med mjölk och äppelmos. Ät en macka till detta.





Lättyogurth med bär, müsli och smörgås

Ingredienser:
2,5 dl lättyogurth
3 msk osötat müsli
1 dl bär

Tillagning:
Servera yoghurt och müsli med smörgås och en kiwi till efterrätt.




Ostmacka med paprika

Ingredienser:
1 skiva fullkorsbröd
1 tsk lättmargarin
1 skiva ost
2 skivor paprika
lättmjölk

Tillagning:
Bre ett tunnt lager lättmargarin på brödet och lägg på ostskivan.
Garnera med papringaringar och servera med lättmjölk.


Jag försökte mig på den där sista, ostpaprikamackan, men jag får bannemig inte till det. Smöret räcker liksom inte till hela skivan fast jag har en hel tesked som det står i receptet. När jag skulle prova göra Weetabix med lättmjölk och äppelmos sket det sig alldeles; allt kom på bänken. Det känns ju som att det skulle ner i en tallrik eller liknande men det står ju inte så. Jag borde naturligtvis maila de som lagt upp recepten och fråga istället för att sitta här och vara sur såklart. Tills vidare kan ni få ta del av detta som jag tänkte skicka in:


Mjölk

Ingredienser:
2 dl mjölk

Tilllagning:
Häll upp mjölken i glas och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar